czwartek, 12 marca 2015

Praktyka ścieżki Sufi Chishty

Praktyka Mistycznej Ścieżki Sufi Chishty
SUFI TARIQAT - Praktyka Mistycznej Ścieżki Serca



Praktyka Sufickiej Ścieżki Serca składa się z kilku ważnych punktów, które chcemy sobie dzisiaj omówić. Uczeń osiągnąć musi w pierwszym kroku większą wrażliwość, czułość na dzieło Stwórcy, którym jest Przyroda, Natura i jej subtelne energie oraz Duch Życia tworzący Przyrodę. Wrażliwość na Przyrodę i żyjące Stworzenia to inaczej otwarcie SERCA, otwarcie dla Boga (Allaah, Elohim) i Jego Boskiego Ducha (Ruh, Ruach), zdolność odczuwania i doświadczania Boskości samodzielnie.

Codzienne normalne postępowanie UCZNIA (MURID), pod nieobecność Nauczyciela (Murszid), powinno być takie, by zapewnić CZYSTOŚĆ SERCA, czy to dzięki MODLITWIE (Salat, Nimaz), świętym studiom, mruczeniom fraz (Wasifa, Dhikr) czy też medytacjom (rozmyślaniom). W szczególności praktykowanie Modlitwy i Medytacji jest absolutnie konieczną podstawą! Tajemnicy Modlitwy wprost nie sposób wyrazić. Kiedy Uczeń, wyrzekając się rozdzielenia z Bogiem staje do Modlitwy w nastroju oddania samego siebie, wtedy jego ciało równa się ze Świątynią Kaabaa, jego Serce z Arsz (Tron Boży), a jego Duch (Ruh, Ruach, Pneuma) dostępuje wizji Boskości. Wielbiciel (Ashik, Bhakta) najczęściej modli się z ogniem oddania (uwielbienia) nie przestrzegając zewnętrznych form prostrancji, raqs (na przykład klęczenia i leżenia krzyżem), bierze wszystkich wielbicieli za jednego i nie stawia na żadnym człowieku piętna niewiary ani potępienia. W stanie Modlitwy, ktoś połączony, stopiony z Bogiem nie może być świadomy niczego innego, jak tylko Boga. Podobnie jak Hazrat Khwaadźa Alii, który modląc się był operowany przez medyka i wyciągnięto z jego uda strzałę, ale on tego nie czuł. Hallelujah! Hallelujahu!

Po Modlitwie (Salat) porannej, brzask powinien być spędzony na mruczeniu (szeptaniu) Boskich Imion, recytacji świętych tekstów (Quran, Biblia, Weda), żalu i skrusze oraz przeprosinach i usprawiedliwieniach. Nie powinno się w tym czasie mówić, za wyjątkiem nakazów i zakazów pism świętych, pobłogosławienia lub wyświadczenia dobrodziejstwa wiernemu i pouczeniu Ucznia, jeśli prawdziwie łaknie wiedzy duchowej. Towarzystwo Świętego, znawcy Boga lub własnego Nauczyciela (Murszid), o ile jest to osiągalne, jest bardziej wskazane od mruczeń i recytacji. Przed Modlitwą o zachodzie słońca, powinno się spędzić trochę czasu na uważnym badaniu natury pragnieniowej (Nafs, Ego), tzn. na przeglądanie wypracowanych korzyści i zysków oraz strat na jakie naraziliśmy się w ciągu dnia. Powinno się iść spać Czystym i ze świętymi recytacjami, nie wcześniej też, póki nie jesteśmy już zmęczeni. Powinno się wstawać w drugiej części nocy przed świtem i natychmiast zabierać za święte Obowiązki.

Uczeń powinien zawsze praktykować następującą frazę zwaną Dhikr: Laa Illaaha illa 'Llaah, co oznacza „Nie ma bóstwa jak tylko Bóg" na głos, kiedy jest sam lub niesłyszalnie - kiedy jest w jakimś towarzystwie. Ochrania ona Pielgrzyma wchodzącego na gościniec Drogi Bożej przed dwoma zbójami czyhającymi na duszę: Nafs (naturą pożądliwą) i Szatanem (złym).

Zadowolenie jest warunkiem absolutnie koniecznym. Człowiek tego pozbawiony porzuci naukę tajemną (ezoterykę) i pójdzie sobie na rynek (zajmie się krytyką i plotkowaniem). Nie można się obyć bez wypełniania Obowiązków (Dharman) najlepiej jak to jest tylko możliwe, gdyż jest to konieczne dla zapewnienia bezpiecznej wędrówki Pielgrzyma na Ścieżce. Jak długo jest zdrowy na umyśle, tak długo będzie iść za Prawdą (al-Haqq, Emet, Satya) i za Murszidem (Nauczycielem). Prawda w słowach (prawdomówność) i prowadzeniu się jest zawsze dobroczynna i korzystna, nigdy zaś szkodliwa.

Uczeń (Murid) jest wielbicielem swego Nauczyciela (Murszid). Jeśli jego spoczynek i aktywność są zgodne z poleceniami i wskazaniami Nauczyciela, wtedy jest Uczniem (Murid, Czela). Jeśli podąża za własnymi pragnieniami i pomysłami (Nafs, Ego), jest wyznawcą tych pragnień i pożądań, nie zaś swego Nauczyciela. Uczeń zrzuca z siebie pragnienia i pożądania (Nafs, Egon), tak jak wąż starą skórę. Gdyby miał w sobie chociaż najmniejszą pozostałość starych pragnień i nawyków, a wątpliwości i protest (bunt, sprzeciw) znalazłyby trochę miejsca w jego Sercu, wtedy jest on wielbicielem samego siebie, nie zaś Nauczyciela. Uczeń powinien być czcicielem Nauczyciela, tak aby mógł stać się czcicielem Boga, inaczej bowiem nie jest to możliwe. Ten, kto jest posłuszny Posłańcowi (Naabi), zaprawdę posłuszny jest Bogu (Allaah). Kto ma sam siebie za Przewodnika (Szaikh, Pir), ten ma Szatana za Przewodnika z powodu samouwielbienia, które jest cechą duchów złych (demonów).

Uczeń powinien troszczyć się zawsze o czystość swego motywu (intencji) i wychodzić poza czcze formy. Z tego względu powinien być posłuszny instrukcjom Nauczyciela. Jego motyw (intencja), choć na początku zmieszany z hipokryzją (obłudą) i nieszczerością zostanie ostatecznie oczyszczony dzięki przestrzeganiu instrukcji od Nauczyciela.

Boska Wierność daje całemu światu wolność i suwerenność. Bóg, (Allaah, Elohim) nigdy nie stworzył nic tak cennego jak Serce swego Służebnika (Sewaka), ponieważ właśnie tam zgromadził On bogactwo swej Mądrości, jak powiedział: „Nie mogę pomieścić się w Niebiosach lub na ziemi, ale mieszczę się w Sercu mego wiernego Sługi. Czym jest Służenie (Kedmat, Sewana)? Służba jest porzuceniem bez szemrania wszystkiego dla Boskiej Woli. Służebnikiem jest ten, kto nie myśli o zarobku i został wyzwolony z pęt pożądania (Nafs, Ego). Ten, kto służy Bogu za płacę jest sługą tej płacy, nie zaś Boga.

Poznaj Boga jako swego stałego Strażnika (Qutub). Żyjąc pod Jego nieustannie czujnym i strzegącym okiem, człowiek powinien być skromnym i czuć się zawstydzonym, gdy zwraca uwagę na swoje wykroczenia (błędy). Czystość czyni człowieka poważnym i szanowanym. Sufi(zm) opiera się na Czystości i nie toleruje najmniejszej choćby plamki, najmniejszego zabrudzenia. Nie pokazuje się swej twarzy nieczystą, a tym bardziej Serca. Alleluja(h)! Hallelujah! Hallelujahu!

Mistrz Duchowy Zakonu Sufi: 
Pir-ul-Mulkh Hazrat Khwaadźa Walii Sharf-ud-diin Manerii Chisti


Zapraszamy na sufickie warsztaty, śpiewy, tańce i modlitwy


© Wszelkie prawa do publikacji zastrzeżone przez: sufi-chishty.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz