Grzechy i zło
- Początkiem grzechu - grzeszne myśli.
- Myśl grzeszna jest gorsza od grzesznego czynu.
- Gorsza jest nieuczciwość w mowie niż nieuczciwość w interesach.
- Złodziej wzywa Boga, gdy wyłamuje bramy świątyni
- Złoczyńcy nawet u wrót piekieł nie okazują skruchy.
- Gdy ucztują i śpią złoczyńcy, dobrze jest i złoczyńcom i całemu światu.
- Początek złego słodki, ale koniec gorzki.
- Są tacy, którzy pięknie gadają, ale niepięknie postępują.
- Gdy ktoś zgrzeszył raz, a potem drugi, uznał to dla siebie za przyzwolenie.
- Święty Błogosławiony nienawidzi tego, kto ma jedno w ustach, a w sercu co innego.
- To jest kara dla kłamcy, że jeśli nawet kiedy powie prawdę, nie wierzą mu.
- Kto osiąga zaszczyty kosztem bliźniego, nie będzie miał zasługi w życiu przyszłym.
- Cztery rodzaje ludzi nazwano złoczyńcami:
- Tego, kto podnosi rękę na bliźniego i uderza.
- Tego, kto pożycza i nie oddaje.
- Tego, kto jest bezczelny.
- Tego, kto szuka zwady.
- Rzekł Rabbi Jirmija bar Abba: Duch Boży nie otacza opieką czterech typów ludzi:
- szyderców
- pochlebców
- kłamców
- i oszczerców.
- Rozum nie znosi pięciu rodzajów ludzi: a oto oni: pyszałek, nędzarz, bogaty szalbierz, rozpustny starzec i wynoszący się bez powodu ponad innych urzędnik.
- Człowiek dokonuje przestępstwa tylko wtedy, gdy traci rozum.
- Rzekł Rabbi Elazar: Człowiek pełen obłudy skończy w piekle.
- Kto nosi w sercu zazdrość gniją mu kości, kto nie zna zazdrości, temu kości nie gniją.
- Rzekł Rabbi Szemuel bar Nachman, rzekł Rabbi Jochanan: Człowieka gniewliwego biorą we władanie wszelkie moce piekielne, jak powiedziano: "I usuń gniew z twego serca i złość z twego ciała".
- Nie unoś się gniewem i nie grzesz.
- Pytali uczniowie swego nauczyciela, a był nim Raw Adda bar Achawa: Co czyniłeś, że dożyłeś późnej starości? Odpowiedział im: Nigdy w życiu nie uniosłem się gniewem.
- Po trzech rzeczach poznaje się człowieka: po kieliszku, po kieszeni i po gniewie.
- Dom, w którym są swary, skazany jest na zatracenie.
- Oto nauka. Rabbi Nechemia powiada: Nieuzasadniona nienawiść jest źródłem niesnasek w ludzkim domu.
- Nienawiść bez powodu równa jest grzechowi bałwochwalstwa, nierządu i przelewu krwi razem wziętych.
- Rzekł Rabbi Judan w imieniu Rabbiego Ejbo: Człowiek schodzi z tego świata z połową tylko spełnionych pożądań. Bo kiedy ma sto, pragnie zaspokoić dwieście, a gdy ma dwieście, pragnie zaspokoić czterysta.
- Kto pożąda cudzej rzeczy, nie otrzyma tego o co się modli, a i to, co posiada, będzie mu odebrane.
- Nauczali nasi Mistrzowie: Niewierna kobieta pożąda kogoś, kto do niej nie należy. Nie dostanie tego, czego pragnie, ale straci nawet to, co posiada. Albowiem wszyscy, którzy pragną rzeczy cudzych, nie otrzymują ich, a utracą to, co mają.
- Komu nie można zaufać w sprawach pieniężnych, nie można też zaufać jego przysięgom.
- Wspólnik zabójcy - zabójca.
- Rabuś zna się na rabunku.
- Nawet ptak w locie rozpozna skąpca.
- Rabbi Eleazar powiada: Zazdrość, żądza i ambicja sprowadzają człowieka z tego świata.
- Nie należy być posłańcem złego.
- Zabrakło złodziejowi sposobności do kradzieży - zrobił się uczciwy.
- Najgorszy złodziej to ten, który okrada społeczeństwo.
- Oszust oszukuje ostrożnie.
- Złośnikom nie udaje się nic oprócz złości.
Zapraszamy na warsztaty mistyki sufickiej, żydowskiej i chrześcijańskiej
© Wszelkie prawa do publikacji zastrzeżone przez: sufi-chishty.blogspot.com
To perełki życiowe do przemyśleń.
OdpowiedzUsuń